Saturday, April 9, 2011

eat well for better life

Assalamualaikum..hai reader..bila berbicara tentang kurus,semua orang mahu kurus termasuklah diriku ini..ya lah untuk nampak sihat dan langsing...klu kita gemuk,macam2 penyakit yg kita boleh kena sebagai contoh diabetis, obesiti dan lain..
tapi kena ingat..untuk kekal cantik,sihat dan sihat kena ingat..makan bukan dengan gelojoh tapi dengan berhemah..
kalau dilihat remaja-remaja zaman sekarang, bukan main sakan mahu berdiet..segelintir daripadanya sanggup berikat perut..oooppppsss but girl,this is not the way to keep slim and healthy..
kena ikut cara yg betul tuk kekal sihat..dan hari ini,sa telah share sedikit info yang saya perolehi daripada google..hahaha

1. kunyah makanan lebih lama daripada biasa kerana ia membantu anda merasa lebih kenyang.

2. kurang kan pengambilan makanan yg kurang lemak, manis dan makanan ringan.

3. jika terasa lapar,pengambilan nasi hendaklah sedikit dan memperbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran.

4 . jangan mkan pada lewat malam. jika boleh,makan sekurang-kurangnya 3 jam sebelum tido ataupun makan sebelum jam 7 malam.

5. jika terasa lapar pada waktu malam, minum segelasm air dan mengambil sebiji buah epal ataupun pisang.

6. jangan sengaja melapaskan waktu makan kerana ini hanya memperlambatkan kadar metabolism dalam badan kita jesteru kadar pembakaran lemak dlm badan kita menjadi perlahan.

7. tingkatkan latihan fizikal anda kerana dengan berbuat sedemikian proses menurunkan berat badan berlaku dengan cepat dan akan membentuk abs yg cntik dan berketul-ketul.

No comments:

Post a Comment